De opbrengst van dit jaar gaat naar:

* Stichting Villa Ticca

* Fraeylemaborg: restauratie van het hoofdinrijhek

Restauratie hoofdinrijhek van de Fraeylemaborg

Toevallige passanten op de Hoofdweg in Slochteren zien een prachtig gebouw opdoemen als ze opzij kijken. Een eeuwenoude borg, met daarvoor bruggen, grachten en een majestueuze oprijlaan. De eerste blikvanger is het monumentale hek dat direct op een dam aan de Hoofdweg staat. Het geeft meteen een speciale allure aan het borgterrein en vormt met zijn okergeel een visuele eenheid met de borg.

De vroegste vermelding van het hoofdinrijhek dateert uit 1783 en is terecht een beschermd monument. Het vergt echter een flinke opknapbeurt. Geld hiervoor willen we verzamelen tijdens ons Culinair Fraeylema evenement.

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed omschrijft het als volgt: 'Vier vierkante houten pijlers op stenen voeten, voorzien van lijstkapitelen (19e eeuw). Vier vaste en twee draaibare houten hekvleugels met spijlen.'

Borgheer Hendrik de Sandra Veldtman kocht het landgoed in 1781. Hij startte een grootscheepse restauratie en verbouwing van de verwaarloosde Fraeylemaborg. Na de borg en de bijgebouwen kwam ook het hoofdhek aan de beurt. Hij laat dit hek plaatsen “vóór aan de weg. Een poort hier toe vier stijlen met zijn basementen en kappiteelen als mede de deuren, daar in ronde geschaafde latten, alle op aanwijs bewerken”.

De borgheer geeft aan dat het klaar moet zijn voor 1 april 1784. Dat was mooi op tijd voor een belangrijke stap in zijn leven. Hij was weduwnaar en had een zoontje. In 1786 hertrouwde hij met weduwe Adelgunda Wolters die ook een zoontje had. Dit jonge gezin bracht nieuw leven in de fraai opgeknapte Fraeylemaborg. In de mooie tijd van het jaar waren ze op hun landgoed in Slochteren, vanaf de herfst reden ze in hun koets het hoofdhek uit naar hun al even mooie huis in de stad Groningen en brachten daar de koude winterperiode door.

Het hoofdhek is een visitekaartje maar de belangrijkste functie was natuurlijk de mogelijkheid om het landgoed af te sluiten. Tot 1972 was de Fraeylemaborg tenslotte privébezit van een familie van stand. Eeuwenlang zullen koetsen en rijtuigen door het hoofdhek zijn gereden om de familieleden naar hun afspraken te brengen. Een deel hiervan is nog altijd te bewonderen in Nationaal Rijtuigmuseum Nienoord. In de 20 ste eeuw reden ook auto’s het hoofdhek in en uit. Het echtpaar Thomassen a Thuessink van der Hoop van Slochteren-Star Numan had geen eigen auto, maar maakte gebruik van een taxi uit het dorp.

Tegenwoordig heeft de borg een museale functie en is het park vrij toegankelijk. Het hoofdhek is steeds voor de helft geopend. Wandelaars en fietsers kunnen vrij passeren, voor auto’s is er een aparte parkeerplaats aan de zijkant van het landgoed. Wat Hendrik de Sandra Veldtman nooit had kunnen bedenken: zijn hoofdhek is tegenwoordig elektronisch bedienbaar!