Lionsclub Skiramere Slochteren doet mee met de internationale jeugduitwisseling voor jongeren tussen de 17 en 21 jaar.

Elke jaar biedt de Lionsclub Skiramere Slochteren een jongere, die nog niet zoveel van de wereld gezien heeft, een kans om deel te nemen aan de jeugduitwisseling binnen Europa. Het doel van deze uitwisseling is kennismaken met andere landen en culturen, waardoor het onderling begrip wordt bevorderd. De jongere logeert eerst een aantal dagen in een gastgezin en verblijft daarna in een internationaal kamp. Zo kom je echt in aanraking met andere culturen.

Via een middelbare school in onze regio wordt belangstelling voor de jeugduitwisseling gepolst bij een aantal leerlingen. Die leerlingen worden gevraagd om een brief naar onze Jeugdcommissie te schrijven. Door middel van een gesprek met drie Lions leden kunnen de geselecteerde leerlingen hun motivatie verder toelichten. Eigenschappen die we belangrijk vinden zijn doorzettingsvermogen, zelfstandigheid, flexibiliteit en taalvaardigheid. Natuurlijk moet je ook open staan voor andere culturen.

In 2023 wist Dylano ons te overtuigen, hij is in juni geslaagd voor zijn VWO diploma en wil graag iets meer van de wereld zien. Hij is met een hele groep naar Finland geweest en heeft daar veel nieuwe contacten gelegd en nieuwe ervaringen  opgedaan.  In het najaar verzorgt hij een presentatie voor de Lions, want we zijn natuurlijk heel benieuwd naar zijn belevenissen.