Netwerkcoaching in samenwerking met Humanitas

Statushouders hebben vaak een klein netwerk. Ze moeten in Nederland helemaal opnieuw beginnen, kunnen niet terugvallen op het netwerk van familie, vrienden etc. Wij als Lions, hebben allemaal een (redelijk) groot netwerk. Het zou zo mooi zijn als we statushouders waar mogelijk in contact kunnen brengen met mensen uit ons eigen netwerk zodat deze statushouders gemakkelijker een baan kunnen vinden.

De statushouder is gemotiveerd om werk te vinden, neemt zelf het initiatief en stelt zelf de eigen hulpvraag aan een Humanitas coördinator voor een volgende stap in haar/zijn participatie. Deze vraag is leidend voor de volgende stap in haar/zijn traject.

Wat is de bedoeling? Het idee is om als Lionsclub hierin te participeren, natuurlijk hoeven niet alle leden deel te nemen aan dit project: klein beginnen, succesjes vieren en kijken of het mogelijk is dit op termijn uit te bouwen tot een interservice activiteit Midden-Groningen en/of onze regio te vergroten naar bv Appingedam, Delfzijl.

Van deelnemende Lionsleden wordt verwacht:

1. Je netwerk open te stellen voor statushouders met ambitie en/of
  2. Een statushouder te helpen een sollicitatiebrief te schrijven, CV te maken, gesprek te voeren

Als Lionslid heb je redelijk wat vrijheden in dit project. Je maakt zelf je afspraken op een moment dat jou past, op een plek dat jou past (bij de statushouder thuis of in de bibliotheek of elders) en hoe vaak je een gesprek voert.

Een leuk voorbeeld: Vorig jaar op de Open Dag van Humanitas MG sprak ik met een jonge vrouw uit Syrië, ze had haar inburgering achter de rug, in Syrië al een opleiding gevolgd op het gebied van bouwkunde en ze wilde graag verder gaan als architect. Ik heb haar in contact gebracht met een architect uit Kolham (mijn netwerk) en hij heeft haar in contact gebracht met een architectenbureau, waar ze nu stageloopt. Het heeft me in totaal een uurtje gekost. Natuurlijk gaat niet elk traject zo soepel, maar je staat ervan te kijken wat voor een verschil jij kunt maken voor een ander.

Meer informatie is  hier. te vinden.

Vriendelijke groet, Christine Hillemans