In heel het land worden op 5 mei Vrijheidsmaaltijden georganiseerd op initiatief van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

De Vrijheidsmaaltijd is een bijzondere ontmoeting aan de eettafel, waarbij maximaal 300 gasten over vrijheid en onvrijheid spreken: thema’s waar je niet dagelijks bij stilstaat en waar je bij uitstek op Bevrijdingsdag aandacht aan kan geven. De ‘Vrijheidssoep’ staat bij alle Vrijheidsmaaltijden in Nederland op tafel.

De Vrijheidsmaaltijd in Slochteren wordt georganiseerd door Lionsclub Skiramere Slochteren in samenwerking met het Landgoed van de Fraeylemaborg en de woongemeenschappen voor vluchtelingen in de gemeente Midden-Groningen.

Het thema van de middag is ‘Hoop op vrijheid’.  Want - waar Nederland 79 jaar bevrijding viert - zijn er veel plekken in de wereld waar voor vrijheid wordt gevochten.